onsdag, oktober 14, 2009

Stenfigurer


Som ung så såg jag en film som jag blev djupt förälskad i. Den hade magi, forntiden, nutiden, science fiction, relationer, spänning och en stor portion humor. Jag la inte mycket mer energi på den, för det var tiden innan jag upptäckte internet och sedan har den fallit i glömska. Har väll tänkt på den ibland, men inte så intensivt så jag tänkt tanken på att söka information om den.
Surfade runt idag och letade inte efter något speciellt. Sökte efter Duck Tales på wikipedia, för jag såg det hos nettan i julas. Sen kunde man klicka vidare på fler disney serier. Jag tänkte att det skulle vara roligt att se sig lite om efter dom gamla serierna som man såg som barn, så som darkwing ducks, bumbibjörnarna och andra traditionella, nostaliska serier som jag växte upp med och betydde mycket för mig som barn. Och där lös det ett ord (eller namn, vet inte hur jag ska lägga fram det), och det var: GARGOYLES. En rysning gick genom hela kroppen för jag tänkte på min gamla favoritfilm, men tänkte att det kan omöjligt vara det. Den var för mörk, för otäck etc för att vara en disney animation. Men såklart kunde jag inte låta bli att klicka på det. Började läsa lite lätt, och till min facination så kände jag igen namnen. MEN... Det var ju bara en film. Sen stod det att Gargoyles aldrig hade släppts på tv i sverige (antar att det var JUST för att den var inriktad till tonåringar och vuxna, och i sverige ska ju disney alltid vara så sockersött etc. grrr.) Men dock hade en långfilm som var från dom 5 pilotavsnitten, otroligt nerklippta stod det. Läste vidare och det VAR verkligen dom figurerna jag idoliserat som ung. Goliath, Brooklyn, Lexington, Broadway, Bronx, Hudson och min stora idol Demona.

Serien handlar om en klan av nattliga varelser kallade Gargoyles, som förvandlas till sten på dagen men lever ett intensivt liv på natten.

Så det stora projektet nu är gargoyles....

"One thousand years ago,/Superstition and the sword ruled.
It was a time of darkness./It was a world of fear./It was the age of Gargoyles.
Stone by day, warriors by night,/We were betrayed by the humans we had sworn to protect,
Frozen in stone by a magic spell for a thousand years.
Now, here in Manhattan, the spell is broken, and we live again!
We are defenders of the night!
We are Gargoyles!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar