söndag, oktober 11, 2009

Jessi skriver om julen

Underbar är hon. Jessi, som skriver om julen och får mina tankar ditåt. Jag håller ju med henne fullkomligt att det är alldeles för tidigt med tomtar och dylikt i affärena nu. Men det är nog dags att börja tänka lite ditåt, börja planera.

Robert och jag har bestämt att vi ska några helger, typ andra advent, ha julpysselhelg. Vill ni vara med någon dag så är det bara att meddela. Det är helt ok. Vi ska tillsammans baka pepparkakor, lussebullar och annat gott. Lite gott bröd måste det ju bli oxå. Sen så ska vi göra julgodis, lägga in sill. Göra julsnaps och hemmagjord glögg. Klippa och klistra julpynt. Jag vill VERKLIGEN göra en julgirlang i krepp. Det har jag önskat länge. Har ni mer tips som man kan göra för julpyssel? Skicka gärna.

Vi ska ABSOLUT ha en julgran. Det ska vara en sån där fin kungsgran. Och den ska bara smyckas med rött och med silver. Och i toppen ska det inte vara någon stjärna, det ska vara en spira. Helt klart. Och enligt traditionen så är det mannen i huset som ska sätta upp den, men tillhörande traditionen är även att jag ska tjabba och bråka (på skoj såklart) om att JAG ska få sätta upp den. Jag ska leta efter riktigt bra argument i år när det är Robert jag tjabbar med och inte pappa.

Julhelgen kommer nog (öppet för stora förändringar) se ut som så att vi åker upp till gbg och firar hans födelsedag helgen 18-20 december eller kanske några dagar tidigare iom att vi måste dela oss på två familjer. Allt beroende på om man får ledigt. Gubbe blir han måste jag ju tillägga.... Hem i tid till den 21 så man får gratulera nettan, en dag vardag och sen är det den 23 då stora julförberedelserna kommer igång, jul"skinkan" (lax eller kålrot) ska glaseras, rulla den rökta laxen, lisglynsglöt ska kokas, Julgranen ska upp och pyntas samt hela hemmet ska pyntas, julgardinerna ska upp och dukarna fram. Sen till min helt egna tradition som ska börjas detta året. Bloggen ska julmodifieras. Ändra bakgrund etc så det blir julig. Funderar även nu när jag tänker på det om man ska göra iordning den till halloween... Men bara i någon dag så. Till julen så ska den vara julinriktad ända fram till tjugondagknut.





Kyss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar