lördag, december 15, 2012

Mycket att göra + Svarta dockan i kalles

Japp, nu är det mycket att göra.
På måndag ska jag till iris hadar
På tisdag ska jag till barnmorskan och ångesthanteringsgrupp
Ledig onsdag :)
Torsdag är det iris hadar och fika med brodern och dessutom köpa dom sista julklapparna och Roberts födelsedag som ska firas med middag på stan
Fredag är det Yule
Lördag ska vi på lilla julafton hos min syster
Söndag åker vi till GBG
Måndag är det julafton hos svågern
Tisdag är det lilla julafton andra gången hos svärmor
Onsdag är det ännu en lilla julafton hos svärfar
Torsdag hoppas jag på att få gå på mellandagsrean i GBG
Fredag hoppas jag på att få åka hem
Ledig Lördag
Ledig söndag
Måndag nyårsafton med mina kompisar

Ja, det är en hel del stök. Jag undrar när jag får vila. Jag menar, att gå från typ sängliggandes i tre år till detta kaoset. Känner att jag inte kommer få ha tid att ha frid i sinnet.





Allt det här med tjatet om den bortplockade svarta dockan i kalles jul gör mig förbannad. Behåll den lilla flickan. Att vi plockar bort henne för att inte någon ska bli upprörd för att det är en SVART docka med i programmet visar ju att det INTE är ok att vara svart. Barn som ser denna lilla snutten tänker nog inte: "oj, vad fel. En svart docka kan ju  inte vara med." Barnens enkla sinnen är det vi borde eftertrackta. Där man inte ser om det är fel eller ej beroende på ens hudfärg. Det är när man börjar tänka den tanken som det går fel. Om dockan varit vit? Skulle hon då blivit bortplockad? Knappast. Detta visar ju helt enkelt att det är fel att vara svart men ok att vara vit. Och jag måste ju avsluta denna lilla monolog med att tomten tillochmed stämplar henne i rumpan att hon är ok. DET borde ju påvisa att det är ok att vara svart.
Han hon säger Mommy är ett skämt från en gammal, mycket gammal komiker som på runt 30-talet sminkade sig svart i ansiktet och sjöng en låt om just mommy. Det har sen blivit en stereotyp, framförallt i tecknad film. Jag tänker på till exempel en del tecknade svartvita filmer där man fått sot i ansiktet och ser ut som en svart man med stora läppar. Eller en tändsticka som blåsts ut och blivit svart och får ögon och en stor mun och utbrister "Mommy".
Ska vi idag ta bort alla dessa gamla skämt som på den tiden ansågs helt normala och roliga, bara för att idag anses dom vara rasistiska? Nej, vi ska titta på dom, skratta åt dom och tänka på att det var en annan tid och ett annat liv. Det är när vi tar bort dom som det blir rasistiskt. Ju mer vi tar bort, desto mer förstår barn, utlänningar och gemene människa att det är FEL att vara av just det som blivit borttaget. Det är i princip som att din genre är fel.
Det är ju tillexempel så det är i högervridna sammanhang. Tillexempel kyrkan som vill ta bort alla homosexuella? Ja, då är det ju fel att vara homosexuell. Att ta bort är fel, att ha med är rätt i mina ögon.

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar