måndag, december 10, 2012

Moské i sverige

Ok, nu kanske jag väcker lite känslor, men jag måste få säga vad jag tycker i denna frågan.

För mig är det självklart att vi ska ha moskéer i sverige. Inte allt för många men tillräckligt så att dom flesta muslimer ska få ha ett ställe att gå till och få be och känna sig trygga i religion, i samhället och bland likasinnade. Vi har fri religion här i sverige och det borde vi med stolthet stå för, för det är inte många (iallafall inte tillräckligt många) länder + amerikanska stater som har det. Vi ska få tro på vad vi vill och då tycker jag det är en självklarhet att man ska få vara bland likasinnande, iallafall på högtider.

Men många muslimer får åka långt för att få träffa varrandra i en moské. Istället bildar man mindre grupper som ber i hemmet eller kanske i en källare. Det är här här då risken är större för att extrema och sekteriskiska idéer kan få fäste. Med en stor och gemensam samlinglokal motverkar det ju fundamentalitism och terroridéer för då finns det en njutning i religionen och att få känna sig hemma, istället för att man känner förakt och misstro till det svenska samhället och staten.

Allt för många i sverige går runt och tror att alla muslimer är i grunden terrorister. Dom vandaliserar, klottrar, förstör saker och ting. Hur många är det inte som går igenom en liten tunnel som är nedkladdad och tror på automatik att det självklart en ungdom som är utlänning. Jag ska tala om för dig att det finns lika många svenska ungdommar som kladdar. Det är bara en fördom, och det har vi inte plats för.

Kristna är inte bättre än muslimer. Vad gjorde inte kristna på medeltiden och längre tillbaka och senare efter det. Tänk på häxjakten. Vilka bedrog inte den med stora steg. Jo, kristna. Vilket mellan 1400-1600 talet dödades minst 30.000 oskyldiga människor för att vara beskyldna för att häxeri. Att man orsakat torka, dödat djur som människa med saker som "det onda ögat", dansat med djävulen och ha honom som sin "gud" och andra påfund. Tiotusentals "häxor", oftast oskyldiga kvinnor och vissa män eller "kloka gummor och gubbar" blev torterade till döds och om dom inte dog i processen så hängde man dom eller hög huvudet av dom. Tro det eller ej, det var sällan dom eldades upp levande. Man slängde istället den döda kroppen på elden.

Jag har en del muslimska vänner och betraktar dom som likvärdiga mina kristna vänner. Jag har pratat en del direkt med dom om sin religion, vilket dom flesta inte har något som helst problem att prata om, snarare tvärtom. Jag försöker få information direkt från källan istället från tv/tidningar och internetet.
Muslimer har, precis som kristna, lika många olika strängar av sin religion. Det finns ju ortodoxa kristna, katoliker, protestander, jehovas vittnen och många andra. Det finns runt 9000 olika kristna samfund och bara i sverige finns det 50-60 olika samförbund. Många av dessa är också terrorister precis som många muslimska samförbund är det. Det där med slöja är ett val och som oftast inget måste. Jag har flera religösa vänner som inte tvingar sina döttrar till slöja. Det är oftast ett val som flickan själv begår och bär slöjan med stolthet.

Många kommer med kontran som att om DU (se mig) kommer till ett muslimskt land så skulle du bli tvungen att ha slöja och klä mig som dom. Tycker inte du det är fel? Jo, jag tycker det är fel, men vad har det med att göra att muslimer inte ska få ha en moské eller själva bära slöja i sverige. Ska vi vara lika "dåliga" som dom. Sjunka till deras nivå? Vi borde väl stå som ett bättre exempel och acceptera muslimer för vad dom tro på och låta dom få ha sin moské och slöja och känna sig hemma här i sverige, precis som vad vi hade velat om vi velat/blivit tvugna till att flytta till ett av deras land om det skulle blivit krig eller svårigheter i vårat land.

Alla terrorister är muslimer! FEL! Under den senaste undersökningen är det endast 6% av allla terrordåd som utförs, är av muslimer. Titta på detta diagrammet bara.



Jag är själv inte kristen utan starkt troende Wiccan. Vi är inte många i samhället och jag känner ingen annan Wiccan personligen, bara lite via nätet. Om jag hade haft körkort hade jag nog gärna åkt till malmö, gbg eller stockholm runt högtiderna, för där finns det ju såklart dom flesta wiccaner, för att få vara med dom egna. Men jag får fira i min ensamhet, eller ibland är min man med mig, fast han är ateist. I min religon är akten inte lika stark som tanken. Och i och med att jag är ensam så firar jag endast med att tänka lite extra dom dagar det är högtid. Har hört en del säga om jag firar jul och påsk etc. Nja, det gör jag. Fast jag firar inte att jesus blivit född eller att han dog för våra synders skull. Jag firar påsk och jul för att alla andra gör det i min släkt, både ingift som blodsband. Det är ett ställe för mig att få träffas och ha roligt med sina nära och kära. Som nyår, nyår är ju inget kristet direkt, ändå firar vi det, eller midsommar. Det finns ingen religion under det, bara att få träffas och vara glada, kanske ge presenter. Skulle dock man vilja gå till kyrkan i juletid så avstår jag gärna.
Jag är döpt och komfimerad. Jag var redan vid den åldern man skulle komfimera sig lite bortvänd från kristendomen, men jag valde att komfimera mig ändå. För att veta vad jag tog avstånd från. Jag fick lära mig mycket och är inget jag ångrar. Men strax efter detta var över blev jag wiccan. Jag läste mycket om olika religioner och sökte det som var rätt för mig (därav min komfimering tex). Jag har en del (mycket få) gånger varit svag i min tro, tror dock många varit det själva, och tror det är för att jag inte har några likasinnade hos mig.
Så länge jag slipper lyssna på om gud och jesus, går jag gärna in i kyrkan, framförallt kyrkan på sjukhuset (som ofta verkar rikta sig mot dom flesta religionerna, men koncentrerar ju sig självklart på kristendomen). Jag gör det för att tända ett ljus för den jag tänker på som kanske har det extra svårt eller för dom som gått bort från mig. Sen går jag gärna in i stora gammeldags kyrkor som är smyckade och har en historia. Det är härligt och  mysigt, tyst och behagligt och trots att jag inte är kristen så känner jag en värme därinne från min egen Gudinna. Hon finns i allas hjärta och i alla religiösa samlingsplatser, för Hon, till skillnad från många andra gudar, är inte hatfull och svartsjuk mot andra religoner och gudommar. Hon snarare uppmuntrar en att söka upp dom och hitta sitt egna. Om jag skulle gå från att vara wiccan någon gång i livet till att bli tex kristen skulle jag inte vara rädd för hat från henne eller att jag skulle bli straffad eller att hon skulle förneka mig. Jag skulle heller inte hamna i ett helvete, för det finns det inte i  min religion. Jag tror snarare att hon skulle ge mig en knuff i rätt riktning och vinka av mig med ett leende.

Vi ska inte uppmuntra främlingsfientlighet för att skilja på oss genom religion, hudfärg, mental kapacitet, sjukdommar och fel. Vi är alla människor. Vi är alla lika och vi vill alla ha lika rättigheter oavsett om man är muslim eller jude, på arbetsmarknaden eller psykiskt sjuk, har ett handikapp eller vara hurtbulle, rökare och ickerökare. Vi måste bara acceptera varrandra, ta hänsyn till varandra. Sluta dömma, sluta peka ut och sluta att indela oss i gupper. Vi är alla en och en är alla. Det är här vi börjar, ska inte DU också börja acceptera och älska dina bröder och systrar oavsett vad dom har med sig i bagaget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar