lördag, februari 23, 2013

Ensamma härliga lördag

Idag har jag bestämt ska bli en perfekt dag/natt.
Började med att bli väckt av castle on a cloud på gitarr som min älskade spelade bredvid mig i sängen. Upp och hoppa in i duschen och lyssnade på les miserables. Tog tid på mig och mös. Börjar kanske tycka om att dusha igen. In till stan en stund och åt lunch. Sen shoppade vi på TGR och systemet samt cityhallen. Robert går för att möta upp sina bröder på stationen och jag vill springa till Wodoland, men den var ju såklart stängd när jag kom dit, fastän det skulle vara öppet en halvtimme till... Aja lite halvspringande på stan och så gick jag för att hämta kassarna som var inlåsta i skåpen på cityhallen och sen begav jag mig till scandic hotell.
Där springer jag upp till hotellrummet dom ska bo på. Ja, Robert med. Hur dom nu ska få plats är en stor fråga för mig.. Vi dricker lite och hoppar snart in i en taxi för att skjutsa hem mig med alla kassar och dom till Telenor Arena för att titta på hockey. Det är där vi skiljs åt.
Nu sitter jag här. Kvällen ska bli så nära mitt nirvana det kan bli. Glassen är i frysen, spriten, cidern och vinet i kylskåpet. Doftljusen är utspridda och tända över hela lägenheten. Det doftar sött och mustigt av mullbär. Kvällen ska jag spendera med att pyssla med naglarna, sy och titta på film, tv-serier och dokumtärer (är väldigt inne på dinosaurier just nu). När det börjar bli lite senare ska jag dricka och titta på nya säsongen av My little pony. Ulltimata avslappningen för mig.

Lägenheten är ganska stökigt, inte minst köket (som vanligt). Men idag ska jag inte bry mig. Jag ska inte ha någon ångest och jag ska göra precis vad jag vill, när jag vill det. Jag ska äta och dricka vad jag vill. Det enda jag känner att jag borde göra är att bädda sängen så den är skön att ligga i, MEN om jag inte göra det så kommer jag inte bry mig. Det kommer vara ok.

Har mått väldigt dåligt och känner mig konstant stressad och har ångest över saker jag borde göra, skulle ha gjort eller kämpar för att göra. Men idag ska hjärnan och själen få ta en paus. Jag ska inte tänka på vågen. Jag ska inte tänka på kursen. Jag ska inte tänka på städning. Jag ska inte tänka på boken. Jag ska inte oroa mig för Robert, han har sina bröder med sig. Jag ska inte oroa mig för min familj, att dom ska må bra. Idag är det en komplett LIZA-dag.

Kanske började mitt humör så bra för att en kjol, som är fruktansvärt snygg och vacker, gick att få på utan några problem. För ett halvår sen så var den så tajt att den inte gick att få över rumpan och magen, så ville jag ha den på så fick jag dra den över huvudet. Och ändå var den jätte tajt runt midjan och det gjorde ont efter några timmar i magen. Så det fick bli en finkjol. Någon fint men obekvämt som man kunde ha på sig på någon fest eller liknande. Absolut inte en hel dag. Idag gick den med lätthet på vanliga vägen (har inte provat den sen jag fick dra den över huvudet), nedifrån och upp. Och den sitter inte det minsta åt. Man anar linningen men den gör inte ont alls. Gör man annat märker man inte av den. Till skillnad från förr.

I vanliga fall så mår jag dåligt när Robert är borta över natten. Men inte ikväll. Kanske för att han är i Karlskrona och OM något skulle hända, honom eller mig, så är han bara ett samtal iväg eller en bussresa bort.

Skönt att kunna äta vad man vill, när man vill. Inte behöva oroa sig över när den andra är hungrig och vill ha mat. Och om jag inte vill äta alls, så tar jag bara en näringsdryck. Jag vet, näringsdrycker är inte bra för en. Men om man bara tar en då och då, när man inte känner för att äta eller inte hinner så är det ingen fara. Man får i sig näringsämnena ändå. Så länge man inte lever på dom så är det ett bra alternativ anser jag.
Det är skönt att jag kan få titta på vad jag vill, hur länge jag vill. Inte ha ångest att jag sviker eller lämnar Robert ensam när jag vill titta på mlp och dricka. Eller se filmer han inte är intresserad av eller titta på så många tv-serie avsnitt jag vill utan att någon säger att han vill sova och jag själv är pigg som en nötkärna.


Idag är jag lycklig och jag mår bra! Vilket jag inte har gjort sen i oktober då mörkret tog över. Jag längtar tills ljuset kommer åter och jag börjar känna så här varje dag. Som jag gjorde i sommras. Sen mår jag nog lite extra bra för att jag sprang (joggade) runt på stan för att få allt gjort jag ville. Jag gick i rask takt, mellan olika affärer i strålande solsken. Även om det inte var en speciellt lång runda jag gick så känns det ändå som att jag motionerat lite. Och att få solen på sig gör att D-vitamin strömmar ut och då utsöndras dopamin (det gör det även när man motionerar). Dopamin ger en en lyckokick och man känner jag gladare och friskare.

Tänk på mig ikväll och unna mig att bara vara ikväll. Utan någon som helst ångest eller oro över något alls. Bara ikväll, snälla!

XOXO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar